Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego w Kowiesach

Tutaj powinien być opis

Projekt ekologiczny

 

Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego w Kowiesach od lat podejmuje działania, wpływające na kształtowanie właściwego stosunku do otaczającej nas  przyrody. Poprzez realizację projektów przyczynia się do zwiększenia świadomości ekologicznej uczniów jak i dorosłych mieszkańców gminy. Kolejny projekt ma na celu zwiększenie wiedzy o lesie, jego różnorodności gatunkowej, jego funkcjach i ochronie. Uwrażliwienie na piękno otoczenia, rozwijanie postawy badawczej, zainteresowanie budową i  fizjologią roślin spowodują wykształcenie   zachowań ekologicznych, nauczą szacunku dla otaczającej przyrody.

W tym roku szkolnym dzięki dofinasowaniu WFOŚiGW w Łodzi w kwocie 14. 210 zł będziemy realizować projekt Las-zielona ścieżka edukacji i zdrowia-projekt edukacji ekologicznej.

Formy realizacji projektu:

 

  • Zajęcia w klasach  (edukacja przyrodnicza, przyroda)- uczniowie nauczą się rozpoznawania gatunków drzew i krzewów spotykanych w lesie, gatunków zwierząt występujących na naszym terenie. Omówią ich przystosowania do różnych pór roku. Poznają znaczenie lasu w przyrodzie i gospodarce człowieka jak również zasady właściwego zachowania się w lesie.
  • Wycieczki do pobliskiego lasu- uczniowie zaobserwują różnice  miedzy ekosystemem lasu a np. pola (temperatura, nasłonecznienie, wilgotność, intensywność światła, wiejące wiatry)- określą warunki życia w lesie. Zgromadzą „dary lasu” takie jak: kawałki kory, obumarłe pędy, owoce drzew, opadłe liście, które wykorzystają do stworzenia „Leśnej ikebany” dekorującej salę lekcyjną.
  • Obserwacja budowy wewnętrznej liścia, igły sosny(przyroda kl. IV-VI), poznają budowę tkankową liścia, różnice  w budowie igły i liścia drzewa liściastego, poznają przyczynę zmiany ubarwienia liści jesienią.
  • Wycieczka do Rogowa w celu zwiedzenia Arboretum SGGW,  Muzeum Lasu, uczestnictwa w lekcji w Centrum Edukacji Przyrodniczo –Leśnej, dostosowanej tematycznie do wieku uczestników(trzy grupy).
  • Konkursy:
  1. Konkurs literacki pod hasłem „Drzewo” skierowany do uczniów klas IV-VI
  2. Konkurs fotograficzny „Las w obiektywie” –dla uczniów klas IV-VI
  3. Konkurs plastyczny dla klas I-III „Las w różnych porach roku”
  4. Konkurs wiedzy „Rola lasu w przyrodzie i gospodarce człowieka” IV-VI
  • Uczestnictwo w akcji sadzenia lasu (uczniowie klasy VI), obserwacja systemu korzeniowego sadzonek, poznanie sposobów ich sadzenia.
  • Zorganizowanie „Dnia Drzewa” na podsumowanie projektu:

- prezentacja wyników konkursów,

-relacje z odbytych wycieczek,

-część artystyczna o tematyce dostosowanej do tematu projektu,

-posadzenie przez uczniów każdej klasy drzewa, które będzie odpowiednio oznaczone, opisane i otoczone opieką  przez sadzących, a przez kolejne lata  obserwowany będzie ich wzrost i rozwój.